Sponsorintäkterna i Allsvenskan ökar – Blåvitt på fjärde plats

Foto: Carl Sandin / BILDBYRÅN

Sponsorintäkterna för de allsvenska klubbarna ökade med 52 miljoner under 2018. IFK Göteborg placerade sig på en fjärdeplats bland de 16 klubbarna, visar en färsk rapport från EY.

Att pengaomloppet inom de allsvenska klubbarna ökar är ingen hemlighet.

Revisionsbyrån EY redovisade nyligen en färsk rapport på ”Hur mår svensk fotboll 2018?” där man har utgått från de publika siffrorna i klubbarnas årsredovisning. Rapporten är baserad på 2018, och därav Dalkurd, BP och Trelleborg på listan, istället för årets tre nykomlingar.

Den totala nettoomsättningen i Allsvenskan 2018 uppgick till 1 794 miljoner kronor. Men sett till intäkter från reklam och sponsring, blev det sammanlagt 442 miljoner kronor. Det var en ökning på 52 miljoner kronor från 2017.

Nedan följer fördelningen av sponsorintäkter per klubb i fallande ordning:

Malmö FF 70,3 MKR
AIK 38,8 MKR
Hammarby IF 34,5 MKR
IFK Göteborg 33,4 MKR
Dalkurd FF 32,8 MKR
IF Elfsborg 32,3 MKR
Djurgårdens IF 30,7 MKR
Häcken 24,1 MKR
Örebro SK 22,9 MKR
Kalmar FF 21,9 MKR
IK Sirius 18,2 MKR
Trelleborgs FF 16,3
IFK Norrköping 16,1 MKR
Brommapojkarna 14,2 MKR
Östersunds FK 13,9 MKR
GIF Sundsvall 13 MKR

. . .

Hög andel av intäkterna

24 procent av de samlade intäkterna bland de allsvenska klubbarna är från reklam och sponsring. Det är den näst högsta siffran någonsin procentuellt sett till klubbens samlade intäkter.
— Jämför man med Danmark och Norge ligger vi lite efter och jag skulle gärna se att fler företag fick upp ögonen för sponsring i allmänhet och fotbollen i synnerhet eftersom fotbollen erbjuder en scen där människor valt att investera sin tid i. Och tid, samt att kunna fånga människor uppmärksamhet, är hårdvaluta idag, säger Pack Trains Joel Pallvik till Resumé.